Magazinul de sinucideri (recenzie)

– Orgile uriașe Limonaire ar intona toată ziua doar imnuri funerare. Catapultele ar arunca oamenii în aer ca pe niște bolovani, pe deasupra orașului. Aș construi și un parapet gigantic, de pe care să se arunce îndrăgostiții ținându-se de mână, ca de pe stâncile țărmului.

Marilyn își freacă și ea mâinile.

– S-ar auzi râsete îngrozite și scrâșnete de șine într-un tunel cu un tren-fantomă, care ar trece printr-un castel gotic plin de capcane stranii, toate mortale: oamenii ar muri electrocutați, înecați, străpunși de câte o grapă otrăvită care i-ar lovi pe la spate. Prietenii și rudele venite să-i însoțească pe ultimul drum ar pleca acasă cu o urnă personalizată, fiindcă în spatele catapultelor ar fi un crematoriu în care ar cădea corpurile, unul după altul…

Magazinul de sinucideri - Jean Teulé

Autor: Jean Teulé

Număr pagini: 114

An apariție: 2011

Editura: Alfa

Traducere: Răduță Magda

Titlul original: Le Magasin des Suicides, 2007

Jean Teulé a trăit între anii 1953 și 2022 și a fost un caricaturist, romancier și scenarist francez, relizator de film și prezentator de televiziune.

A primit premii pentru zece dintre cărțile sale, iar „Magazinul de sinucideri” a fost ecranizat.

Printre titlurile publicate de Jean Teulé se numără: „Le Montespan”, „Mangez-le si vous voulez” și „Bloody Mary”.

Magazinul de sinucideri

„Magazinul de sinucideri” este o lectură diferită de tot ce am citit până acum. Probabil pentru că este prima carte plină cu umor negru și, întâmplător, este fix pe gustul meu.

Acțiunea cărții se desfășoară într-un viitor îndepărtat în care toată lumea este nefericită. Ceea ce m-a surpris și amuzat ușor a fost motivul depresiei generale. Oamenii nu sunt supărați pentru că există un motiv pentru asta (bine, condițiile climatice și politice cu siguranță nu sunt îmbucurătoare), ci pentru că așa este normal. Am simțit o urmă de ironie în această caracteristică a societății din Cartierul Religiilor Uitate, această suferință latentă începând să fie din ce în ce mai la modă și în societatea noastră.

Dacă în vremurile noastre este la modă să ne plângem fără să facem nimic pentru a ne schimba situație, în povestea lui Teulé personajele au o alternativă: sinuciderea într-o manieră unică, elegantă, personalizată, plină de teatralitate și, uneori, de umor.

V-ați ratat viața? Cu noi, moartea e un succes!

Familia Tuvache este cea care deține această afacere atât de importantă pentru comunitate: Magazinul de Sinucideri. Cei doi soți Tuvache au trei copii, dar fiul cel mic, Alan, este diferit de ceea ce își doreau ei. Cei din familia Tuvache nu aveau voie să se sinucidă; asta, din respect pentru comunitate, munca la magazinul familiei fiind mai importantă decât evadarea din viața tristă pe care o trăiau.

Însă Alan, chiar dacă a fost și el botezat după o mare celebritate care s-a sinucis (Alan Turing), este singurul care nu doar că nu este interesat de sinucidere, dar este optimismul întruchipat. Încă de bebeluș zâmbea și pofta de viață parcă i s-a înmulțit odată cu creșterea. Ulterior, observând cât de diferit este Alan de restul lumii, părinții au considerat că este din cauză că, atunci când l-au conceput pe Alan, au încercat un produs comercializat în magazin: prezervativul spart, produs vândut celor care doreau o boală cu transmitere sexuală care să le aducă mult dorita moarte.

Discrepanța dintre modul lui Alan de a privi viața și al celorlați este foarte evidentă și accentuează ineditul situației. Familia Tuvache se aseamănă într-o anumită manieră cu familia Addams și a fost una dintre cele mai amuzante lecturi de până acum.

Clienții Magazinului de Sinucideri puteau achiziționa produse care să le aducă moartea în funcție de preferințe și buget. Aveau la dispoziție, pistoale, funii, bomboane otrăvite, băuturi din plante otrăvitoare și chiar kit-uri de sinucidere. De exemplu, kit-ul de sinucidere inspirat de Alan Turing care consta într-un mini șevalet, pânză, pensule și un măr otrăvit. În schimb, cei care alegeau sinuciderea în stilul celebrului Alan Turing trebuiau să ofere magazinului tabloul pictat înainte de a mușca din mărul cu otravă. În Magazinul de Sinucideri erau zeci de astfel de tablouri.

Ceea ce nu mai găseau clienții însă, erau animale otrăvitoare. Acest lucru se datora atașamentului pe care clientul nefericit îl dezvolta față de potențialul său ucigaș. Șarpele veninos sau orice altă vietate (păianjen, broască), cumpărată cu scopul de a asigura moartea clientului, simțea dragostea și nu își mai mușca stăpânul, iar scopul familiei Tuvache era de a le oferi clienților săi produse de calitate, care să dea rezultate negreșit. Marilyn, fiica familiei Tuvache, primește un dar inedit de ziua ei și ajunge să fie vedeta magazinului, oferind clienților Death Kiss (sărut mortal). Însă, vă las pe voi să descoperiți cum ajunge tânara de 18 ani să fie mortală pentru cei care doreau să se sinucidă cu ajutorul ei.

– Prea mulți fac treaba ca niște ageamii… Știați că din o sută cincizeci de mii de persoane care încearcă să se sinucidă, o sută treizeci și opt de mii dau greș? Oamenii ăștia rămân handicapați, în scaune cu rotile, desfigurați pe viață. Pe când cu noi… Sinuciderile noastre sunt garantate! Mori sau primești banii înapoi! Haideți, haideți, un atlet ca dumneavoastră n-are cum să regrete o asemenea alegere! Trageți o dată aer în piept și hop! Și-apoi, cum zic eu mereu, nu mori de mai multe ori. O dată și bine!

Mi-a plăcut atât de mult această carte încât aș putea să vă povestesc în întregime, tot ce am citit. Dar, cu siguranță povestea lui Teulé vă va amuza și intriga mult mai tare decât aș putea să o fac eu. Vă asigur că Alan are o contribuție importantă în toată dinamica afacerii, iar ideile sale fac să pălească dedicarea familiei lui pentru sinuciderea comercializată de atât de mulți ani în acel loc.

Cartea se citește ușor și poate fi terminată în doar câteva ore. Traducerea este bună și nu am descoperit greșeli. „Magazinul de sinucideri” este în topul cărților mele preferate și o recomand! Ah, și nu uitați, a fost ecranizată! Nu am văzut filmul încă, dar îl trec pe listă.

Aștept părerile voastre în comentarii despre carte/film pentru a prioritiza vizionarea acestei adaptari cinematografice. Cum ți s-a părut cartea? Dar filmul?

Categorii:Autori străini, Cărți, Jean Teulé, Recenzii

Etichete:, , , , , , , , , ,